Střelba v poloze vstoje
Příloha Zpravodaje ČSS č. 1/2001
Střelba v poloze vstoje je základem úspěchu sportovního střelce. Vzduchová puka se kromě kategorie áků střílí výhradně vstoje a také vysoký nástřel v této poloze je základem úspěchu ve třípolohovém standardu. Kadý střelec mi dá za pravdu v tvrzení, e střílet výborně vlee se naučí téměř kadý, kdo poctivě trenuje. Poloha vkleče vyaduje zvládnutí tělesných odliností a samozřejmě vytrvalost. Přesto o výsledcích ve standardu rozhoduje předevím zvládnutí střelby v poloze vstoje. Mimo jiné i proto, e po odstřílení 120 ran (případně 60 u en a juniorek) následuje finale - 10 ran vstoje, kterými je mono ve pokazit, ale také hodně získat ve vyrovnaném poli závodníků.
Serie článků o zásadách, které je potřeba mít na zřeteli při budování této polohy, vyla v oficiálním orgánu mezinárodní střelecké federace ISSF News v roce 1999. Jejím autorem je německý trenér Heinz Reinkemeier. Je to metodický materiál nejvyí úrovně, který v překladu a drobné úpravě můe naim sportovním střelcům pomoci zvyovat výkonnost. Doporučuji se podrobně seznámit předevím s obrázky.
Jan Brych
1
Základy polohy vstoje - varianty v bočním pohledu
Základní zásady pro polohu vstoje jsou nejlépe patrné v bočním pohledu. Jestlie střelec buduje svou polohu nově, můe se směle řídit podle těchto hlavních zásad. Pokadé, kdy má obtíe, můe si překontrolovat svou polohu podle bodů této metodické řady. Obvykle jsou to přestupky proti jednoduchým principům, které zaviní opravdové problémy. Tyto zásady jsou zde důkladně objasněny. Souhrnný obraz pak spojuje jednotlivé detaily a ukazuje celkové souvislosti.
Poloha vstoje má mnoho variant. Srovnáváme zde typické postavení nohou a kyčlí, které přináí různé výhody i nevýhody. Střelec by měl volit vdy tu alternativu, která nejvíce odpovídá jeho fyzickým předpokladům, vyvarovat se při tom přehnanému napětí v zádech a snait se nepouívat sílu.
Drení ruky, podpírající zbraň, a úhel levého předloktí představují jeden z detailů, které předevím přicházejí v úvahu. Bohuel, jako obvykle neexistuje ideální řeení. Pouze výhody a nevýhody, mezi kterými je nutno volit. Kdo má málo příleitostí k treninku, měl by volit jednoduí postoj, který etří kosti a svaly.
Obrázek ukazuje boční pohled na střelce. Hlava spočívá na lícnici paby lícní kostí. Pohled směřuje přesně do miřidel při uvolněných svalech krku. Pravé rameno je uvolněné a svěené. Botka je přitlačena v blízkosti ramenního kloubu. Pravá ruka drí rukoje paby pevně. Pravá pae sama je uvolněná, nebo je relativně vysoce fixována délkou paby. Horní část trupu je zakloněna a oblouk ramen je natočen k cíli. Při břiním dýchání se svaly břicha vědomě uvolňují, take se trup sklání a postoj poklesne.
Pánev je povysunuta směrem k cíli. Při tom se naklání, ale zůstává ve směru k terči. Pravá noha je posunuta poněkud dozadu. Zpevňuje postoj, ale nese jen 10 a 30 % váhy.
Pravé koleno je volně protlačeno. Jemnými variacemi pootočení pravé nohy je moné upravit napětí kolenních vazů.
Pravé chodidlo určuje výku, vyrovnání a napětí polohy. Je důleité při opravách stability, nulové polohy (poloha se zavřenýma očima přesně k cíli) a svalového napětí. Chodidlo se v průběhu střelby stále jemně reguluje a tím se vyrovnávají změny. Jako základ drení se doporučuje mírné vytočení pičky ven.
Levé rameno je svěeno. Pae spočívá malým tlakem na hrudním
koi. Dotek je v lokti.
2
Levé zápěstí je napřímeno bez aktivního napětí svalů. Ruka je sevřena v
pěst. Střelci s relativně dlouhými paemi drí pabu různým způsobem mezi
prsty nebo v dlani. Levé předloktí je přiblině svisle. Svalové napětí v pai i v ruce
je minimální.
Levý loket je klíčovým prvkem pro rozloení napětí a srovnání horní části trupu. Jistějí opěrný bod je na hřebeni pánevní kosti, nebo podpírající pae je tak absolutně fixována. Jemným přemístěním opěrného bodu se reguluje vyváení a nulový bod postoje.
Pánev je vysunuta směrem k terči, čím se zvedá kyčelní hřeben a levá noha je více zatíena. Předsunutí pánve působící proti odporu svalů a lach by mělo být pokadé stejné. Při zasazení zbraně do ramene a natočení k cíli musí pánev zůstat v přímce, směřující k cíli.
Levá noha stojí přiblině svisle, nese převánou část váhy těla a zbraně. Jemné pootočení udruje koleno ve fixovaném stavu, i kdy v průběhu závodu se můe začít uvolňovat.
Nosný sloup v poloze sestává z levého chodidla, nohy, kyčle, levého předloktí a ruky. V této poloze lze jasně vnímat, jak váha zbraně působí na tělo podél této linie.
Levá noha je vdy odpovědná za udrování rovnováhy, stabilitu a srovnání polohy. Jemné nervy na konci chodidla hlásí v kadém okamiku, jak je váha rozloena. Tato informace je důleitá pro kontrolu stranových výkyvů. Jako základ postoje dáváme přednost kolmému postavení chodidel vůči směru k terči.
Pohled zpředu ukazuje polohu vstoje Torstena Krebse, která je mezi německými střelci netypická. Je charakteristická nízkou polohou zbraně, take celkové těitě je poloeno níe a tedy díky jisté hmotnosti přináí zvýenou stabilitu. Toto sníení těitě je vykoupeno extremním skloněním hlavy a jejím vytočením k lícnici. Je to drení, které pro necvičeného je lámáním krku a stabilitu zprvu naruuje. Botka paby se ocitne poněkud dále na nadloktí, předpabí můe podepírat levá dlaň. Takto střílí řada Francouzů, také ve výcarsku má tato poloha své zastánce, stejně jako mezi střelci bývalé Jugoslavie. Krebsova poloha byla zvolena jako ukázka proto, e v roce 1995 byl nepřekonatelným vzduchovkářem a patřil k absolutní pičce i v třípolohovém standardu.
Levý obrázek na dalí straně nahoře ukazuje průměrnou
polohu "německé koly", která se vyznačuje svisle postavenou
levou nohou, lehce vykloněnou kyčlí a mírně vybočenou páteří. Tento způsob pozorujeme častěji u muů,
3
vyaduje jen relativně nepatrné vytočení končetin.
Prostřední obrázek znázorňuje vzácně pouívanou variantu, při které jsou nohy blízko u sebe a pánev zůstává vodorovně. Aby byly obě končetiny zatíeny v poměru 50 : 50, musí být obratle v bederní oblasti enormně vychýleny. Kromě toho vznikají výkyvy nahoru a dolů. Zbraň a těitě leí výe.
Na obrázku vpravo: eny dávají přednost větímu vysunutí kyčle. Levá noha je proto odsunuta stranou, horní část trupu je více zakřivená. Je to smysluplné u pohyblivých osob s malou tělesnou vahou, nebo hmotnost zbraně tak lze lehčeji vyrovnávat. Nároky na bederní páteř jsou ovem značné.
Na sérii obrázků na následující stránce je vlevo ukázána jetě jednou poloha Torstena Krebse, vyznačující se nízkým poloením zbraně mezi palec a ukazováček podpírající ruky.
Obrázek uprostřed ukazuje běnějí oporu zbraně, kterou je pěst. Zbraň leí výe, drení hlavy je pohodlnějí. Ke korigování výky lze pouít předevím kyčle a rovně botku paby. Tuto variantu je mono doporučit.
Postoj na obrázku na následující stránce zcela vpravo vyuívají spíe lehčí a ohebnějí střelci. Naklánějí se více dozadu, aby zbraň nesli bez větí síly. Tím ale musí dret hlavu vzpřímenou a více namáhají krk. Předností polohy je lepí dotyk lokte s tělem.
Základy polohy : čelní pohled na rameno a nosnou oporu
Pohled na polohu od cíle je neobvyklý, nebo se tomuto místu z
bezpečnostních důvodů vyhýbáme. Kromě toho je vstup do prostoru před hlavní zamezen.
Ale právě tato perspektiva je velmi vypovídající, nebo ukazuje tak kritická místa,
jako je přiloení hlavy nebo umístění levého lokte. Pozorný trenér by měl proto své
4
svěřence pozorovat i takto, pokud se ovem přesvědčí, e mají své
zbraně nenabité.
Střelec sám pak můe svůj čelný postoj sledovat v zrcadle. Při domácím suchém treninku je tato konfrontace moná. I na střeliti je mono umístit velké zrcadlo, pomocí kterého střelec a trenér mohou probírat vlivy a opravy polohy. Které body jsou při osobní analyse nebo při výměně názorů s trenérem důleité, ukazuje následující rozbor. Jako příklad se orientujeme na polohu T. Krebse, kterou budeme na následujících stránkách rozebírat.
Na obrázku na následující straně hlava spočívá vlastní vahou na lícnici. Botka je nastavena přesně tak, aby pohled přes mířidla byl zamířením na terč. Puka je poněkud přitlačena ke tváři, hlava lehce přikloněna k dioptru. Silnějí přitlačení by bylo problematické, nebo reakci zbraně na výstřel je potom těí ovládnout.
Pravá pae je uvolněná, ruka na rukojeti ovem poněkud stisknutá. Jestlie je paba dost dlouhá, můe pravý loket stoupat a k vodorovné poloze (bez pouití síly).
Botka paby se nachází ve sníené poloze. Má být zasazena tak blízko ke krku (k trupu), jak je to jen moné.
Levé rameno je úplně uvolněné, nebo levý loket dosahuje ke hřebeni pánevní kosti. Nadloktí je uvolněné a spočívá na hrudním koi. Levé předloktí a levá ruka jsou v jediné přímce, pokud mono přesně pod pabou. Nadloktí levé pae, opřené o slabiny, přenáí hmotnost puky na trup.Místo nasazení lokte na hřeben pánevní kosti je zvoleno tak, aby bylo moné pai úplně uvolnit. Materiál, pouívaný na rukávy a vnějí povrch střeleckého kabátu spolehlivě zabraňuje sklouznutí.
Kyčle jsou protlačeny vpřed a vyrovnávají vyklenutí horní části trupu. Pánev proto zůstává ve směru k terči. Levý kyčelní kloub se vysunuje vzhůru a dopředu k terčům a tím vyrovnává zaklonění trupu. Zdviením hřebene pánevní kosti se vytváří lepí monost opření lokte levé pae. Míra předsunutí a zdviení kyčle závisí na velikosti a váze těla střelce. Mení postavy dávají přednost silnějímu sklonění, velká a těká těla vystačí s nepatrnou výchylkou.
Levá noha nese 60 - 90 % tělesné hmotnosti. To lze stanovit přiblině,
nebo statika postoje závisí na tvaru kostí. Společně s pánví, levým nadloktím a levou
5
rukou vytváří levá noha opěrný sloup, který drí puku bez vynaloení síly.
Pravá noha nese zbývající část celkové hmotnosti těla a puky. Předevím podpírá nosný sloup ve směru dozadu (od cíle). Nohy jsou lehce skloněny dopředu, čím se zaklonění trupu přenáí na chodidla. Obecně dovolují nohy předevím vyrovnání rovnováhy při kolísání do stran. Pravé chodidlo stojí přiblině na přímce, směřující k terči, nebo několik málo centimetrů dozadu (ve směru k zádům). pička chodidla je poněkud vytočena, čím reguluje napětí v pravé noze.
Levá noha je umístěna téměř v pravém úhlu na směr k terči a středem chodidla leí na této přímce. Je rozhodující pro základní postoj vůči terči a pro usměrnění napětí v levé noze. Poloha se pečlivě vyhledává při nástřelu a v průběhu závodu neustále znovu koriguje.
Postavení chodidel můe být individuálně rozdílné. Velké rozdíly můeme pozorovat u en. Občas zjistíme značné překroucení, aby poloha pánve byla stabilizována. Takové extrémy mohou být v jednotlivých případech odůvodněné, přesto se postavení nohou při budování postoje vrací do normálu.
Dalí obrázek ukazuje Petru Horneberovou, která dává přednost výe zdvienému pravému loktu a poloení paby puky hluboko do opěrné ruky. Protoe je malá, zůstává drení hlavy nenucené. Ve zvětení, bez zobrazení ruky a puky, je zřetelné zasazení - zadní dotek paby a těla. Botka paby je nejzazí opěrný bod, neboli osa otáčení, kolem které se zbraň při výstřelu pohne. Zejména u vzduchovky a standardní maloráky způsobuje tento dotek těkosti.
Větí střelci, zejména s delím krkem, mají těkosti předevím s ramenem. V
ádném případě nesmí rameno aktivně tlačit. Při výstřelu toti napětí někdy
povolí a výsledkem je ulétlá rána. Řeením je pouze dalí sklonění hlavy se
současnou snahou o zvýení záměrné linie posunutím botky, ovem s rizikem poruení
pravidel. (Maximální povolený posun botky 30 mm). Dobří střelci se snaí, aby botku
zasadili co nejblíe ke krku a tím k trupu.
6
Rameno je při tom co nejméně vytočeno směrem k terči.
Při dosaení této blízkosti trupu se často vnitřní strana
paby odtlačuje, nebo je v dotyku s horní částí
hrudního koe. Profil botky můe být přizpůsoben tvaru
ramene. Ideální jsou dva dotykové body v určité vzdálenosti od sebe. To zabraňuje otáčení zbraně
kolem osy hlavně při výstřelu. Botka vymezuje otáčení
zbraně podle podélné osy. Leí-li hlava pouze stranou,
pak vyklonění zbraně ven nic nepřekáí. Lepí proto je,
kdy je lícní kost na horní hraně lícnice a
zabraňuje jakémukoliv otáčení. Lícnice musí být mimoto
pečlivě seřízena na průhledítko dioptru. Výkové a
stranové nastavení musí být milimetrově přesné, take
pohled přes mířidla při uvolněném drení hlavy směřuje
přesně do otvoru s irisovou clonkou. I malé prohřeky
proti tomuto poadavku vedou k napínání krku a
způsobují chyby v zásazích.
Dalí obrázek zobrazuje nosný sloup, který
je základem statiky polohy vstoje. Tento mylený pilíř
by měl mít na mysli kadý střelec při úpravě své polohy, a
to předevím tehdy, kdy pracuje na její změně:
Kontrolovat průběh opor před zrcadlem a snait se, aby dostal
své tělo k tomuto účelu "do figury", vytvořit postoj při
zavřených očích, uvolnit levou nohu, předloktí a ruku. Dokud bude
v pai napětí, bude zbraň vykazovat stranové výkyvy.
Teprve úplné přenesení váhy na kosti uvede zbraň do
klidu. Mnohé problémy polohy vstoje vznikají z nesprávné
výky nosného sloupu. Jestlie na příklad střelec stojí příli
7
nízko, má automaticky omezenou pohyblivost levé pae a ruky. Ji
nejjemnějí pohyb vyvolá kolísání zbraně. Je nutno si zvyknout dělat výkové opravy
pouze přesunem kosterního aparátu.
Výstavba polohy, kontrola a proporce.
Střelec zaujímá polohu během střelby 40 - 60 krát. Výsledek je vyhodnocován, ale méně často se provede rozbor jeho pohybů. Při tom je přesnost, s jakou opakovaně pracuje na zaujímání polohy, mnohem důleitějí. Mnozí mají krásnou polohu, "vandrují" ale od výstřelu k výstřelu, při čem se tu a tam dopoutějí malých chyb. Jiní mají variace v detailech přímo na programu. Po delí chvíli se sklánějí, protoe nasadili loket hlouběji, aby při dalí ráně posadili ruku opět jinak. A u z nedbalosti nebo hrubé bezstarostnosti představují variace riziko. Čím pečlivěji stavba polohy má být prováděna, tím rovnoměrnějí musí být dalí kroky při vypracování výstřelu.
Střelec musí sled svých pohybů kontrolovat očima a vědomě ho vypracovávat. Při tom je účelné celkovou úlohu rozdělit na několik stupňů. Po provedení kadého z nich zastavit a krátce zkontrolovat, dříve ne začne dalí úkon.
Příkladem by mohli být vzpěrači. Ti zastavují při nadhozu činku v mezipoloze ve výi ramen, ne ji vytrčí vzhůru do horní polohy.
Typické fáze při zaujímání polohy vstoje jsou na sérii tří následujících obrázků. Důleité předevím je krok za krokem znovu vyrovnávat rovnováhu. Pevně stojíme jen tehdy, kdy je těitě na správném místě.
Velikost těla a jeho objem značně předurčují polohu při střelbě. Jestlie je někdo rostlý jako A. Schwarzenegger, nemůe napodobovat polohu Woody Allena. Poloha je závislá předevím na výkových proporcích. Silvie Sperberová, aby dostala terč ve vzduchovce do mířidel, se musí patřičně prohnout v kříi, take střílí ne nepodstatně nahoru. Maik Eckhardt naproti tomu musí vytvořit sklon puky dolů, nebo na 10 metrů má cíl níe ne ramena. Horní část trupu zůstává vzpřímená, levé předloktí dosáhne pohodlně na předpabí.
Pro suchý trenink je potřeba změřit si výku ústí hlavně nad střeleckým stanovitěm a pak ji při treninku dodrovat. Na levém obrázku je výchozí poloha: vzpřímený postoj, nohy rozkročeny na ířku ramen, chodidla stejnoměrně zatíena. Břiní, ramenní a zádové svalstvo je lehce napjaté, take trup se nehroutí. V tomto postoji zkuste, jak mnoho je moné svalstvo uvolnit bez ztráty drení těla. Na prostředním obrázku je základní drení. Pravá noha se odsune zpět, horní část trupu zakloní. Pánev zůstane ve směru střelby, naklání se ovem k pravé noze. Váha se přenáí více na levou nohu. Přezkouejte opět, jaké napětí svalů je potřebné k udrení této polohy. Na obrázku jsou znázorněny podmínky pro udrení polohy : Rameno směřuje k cíli, hlava je natočena k terči. Levá pae je posazena na hřebenu pánevní kosti, pravá pae přiloena k pabě. Aby byla zbraň podepřena, zesiluje se boční postavení pravé nohy a sklon pánve.
Zredukujte napětí na minimum, ale udrte potřebnou míru síly.
8
Opravné zrcadlo s namalovanou sítí na obrázku vlevo umoňuje
posouzení svislých a vodorovných linií. Mříka znázorní jemné změny.
Maik Eckhardt zkouí svou polohu v různých vzdálenostech a úhlech, aby viděl nechtěné posuny.
Trenink bude efektivnějí, jestlie bude bohatí na proměny a vyuití co
nejvíce moností. Při vývoji a vypracování polohy a výstavbě postoje můe zrcadlo
udělat cenné sluby. Podle svého obrazu pozná střelec sám své slabiny, na které by
ho také dobrý trenér upozornil. Při treninku před zrcadlem se spojuje správný cit
pro polohu se správným vzhledem. Stejnou polohu je nutno zaujímat i naslepo
(se zavřenýma očima). Kdy to budete pravidelně dělat, brzy poznáte chybu
na první pohled. Pomocí zrcadla jako kontrolního předmětu se dá nejlépe
9
nacvičit postavení pánve vůči cíli. Zde je mono odhalit
nejmení úchylky, které lze potom rychle opravit.
Na obrázku vpravo trénink s odloeným vrchním oděvem ukazuje
polohu ve zřetelné podobě. Odpadá "maskování" tlustými,
neforemnými střeleckými kalhotami a kabátem. Před
zrcadlem je mono poznat jednoznačně postoj a dotykové body. Nabízí
se to jako pravidelná kontrola, ale také pro posouzení nové varianty polohy nebo přizpůsobení polohy nové zbrani.
Na dalím obrázku je ukázáno, jak při tělesné výce 190 cm dostačuje
mení vychýlení k udrení rovnováhy. Maik Eckhardt vyklání trup jen málo zpět, pánev
je nakloněna lehce. Vyí postavy se přirozeně více pohupují, nebo jejich těitě
je výe nad základnou. Vzpřímené drení s malým nakloněním zad ztěuje mimo to
10
posazení levého lokte, který musí najít svou oporu na svislém hrudním
koi. Vyí střelci střílejí "dolů s kopce", hlaveň vykazuje malý spád.
Na stejném obrázku vpravo je Silvie Sperberová v bočním pohledu. U relativně malé a lehké střelkyně přichází v úvahu extremní vybočení trupu: horní část trupu je posunuta daleko dozadu, aby vyrovnávala hmotnost zbraně a byla dosaena správná výka k výce terče. Chodidla jsou a ve dvojité vzdálenosti ne je ířka ramen, také proto, aby bylo dosaeno správné výky střelby. Hlaveň směřuje vzhůru, mezi tělem a terčem je potřeba překonat asi 15-centimetrový rozdíl. Zajímavé detaily v polohách této olympijské vítězky lze najít na výukovém videu "Závod ve třech polohách" (Dreistellungskampf).
Norma a odchylky polohy - vzpřímeně, ikmo, ohnutě
Posouzení polohy podle vnějího vzhledu je mimořádně obtíné. Je to stavba těla, jeho pohyblivost a proporce sportovce, které polohu ji dopředu omezují. Ne mohou být doporučeny nějaké změny, je potřeba realisticky stanovit jejich moný rozsah. Malí, nepohybliví a krátkodeí sportovci mohou málokdy dosáhnout elegantních poloh, jetě horí to pak mají ti, kteří jsou při těle a mají nepohyblivý kří.
K tomu přistupuje osobní vývoj, treninková práce střelce. Kdo ji léta střílí, má těkosti se překolit na třeba příznivějí střeleckou polohu. Při kadé změně trvá její zvládnutí nějakou chvilku, výsledky v této fázi klesají a kolísají.
Přesto je vývoj vnějí polohy a s tím spojený vztah vnitřního uvolnění hlavním cílem treninku. pičkoví střelci stále znovu prověřují svou polohu, zkouejí nové variace a propracovávají detaily. Tak vzniká během roku poloha, která vyhovuje individuálním vlastnostem jednotlivce.
I kdy zachycení polohy na papír je velmi problematické, riskneme u následujících obrázků hodnocení "doporučitelné" a "málo doporučitelné".
Jsou zde zachyceny čtyři varianty, které jsou sice rozdílné, ale jejich základ je souhlasný. První postoj by mohl odpovídat ideálu, dalí tři jsou dobře pouitelné a zcela schopné konkurence. Problematické polohy s opravdovým poruením rovnováhy a tím monosti kvalitního drení jsou vyobrazeny v dolní řadě obrázků. Jestlie čtenář pouívá polohu, která vykazuje jednu nebo více tendencí tohoto typu, měl by přemýlet o změně.
Změnit polohu není lehké. Pomocníkem při tom můe být treninkové drustvo. Střelec zaujme svůj postoj a ostatní mohou vyslovit svůj názor, třeba s pomocí tohoto článku. Je dobře nezapomínat, e trenér má pro tyto věci vycvičené oči. Jestlie je střelec "osamělým běcem", můe pouívat pohledu do zrcadla, fotografie nebo videosnímku. Na závěr srovnávání by měl střelec dospět k jasnému rozhodnutí. To by mělo znít buď :"Moje poloha je dobrá, nepotřebuji nic měnit ! nebo "Moje poloha má opravdové slabiny, musím ... a vzít je útokem."
V druhém případě je potřeba si nutné změny poznamenat do treninkového zápisníku. Tedy např. : "Musím stavět pánev důsledně do směru k terči!" Zapsat si rovně, jak se budou změny promítat do treninkového plánu : "Dvakrát týdně při suchém treninku, při ostré střelbě bude dohlíet trenér."
11
Série tří obrázků na této stránce znázorňuje některé odchylky. Vlevo je
velmi vzpřímená poloha : Chodidla jsou úzce u sebe, horní část trupu stěí
zakloněná, krk a hlava jsou zdvieny. Puka je relativně vysoko nad základnou, část
rovnováhy je dosaena napětím svalů. Celkově je tato poloha ztuhlá, napjatá a málo
vyváená. Chtělo by to více ohebnosti.
Na obrázku uprostřed jsou nohy dále od sebe, horní část trupu je vykloněná dozadu, krk a hlava se ponořují do záměrné linie. Obecně sniují tato opatření těitě, poloha se stává kompaktnějí, zbraň je drena "v kletích" (mezi prsty). Mnozí střelci vyí úrovně ze vzduchovek se přibliují tomuto drení, ačkoliv klade velké nároky na pohyblivost kloubů a páteře.
Na pravém obrázku jsou ohyby ji velmi značné, poloha zejména vyaduje značné zakřivení bederní páteře. Pravá ruka visí a můe vytvářet oporu zbraně přes botku. Hlava a krk jsou předkloněny velmi daleko. Této poloze chybí napětí, ale zatěování kostí a lach by mohlo při delím trvání být poválivé.
Dalí série obrázků na následující stránce ukazuje pohled zepředu. Vlevo je normální poloha, jak jí lze doporučit začátečníkům s průměrnou stavbou těla. Kadá změna základních proporcí můe být zohledněna a lze usilovat o ideální polohu. Drení je stabilní, vyváené a ekonomické. Polohu lze pohodlně udrovat.
Na druhém obrázku zleva je poloha Torstena Krebse. Trup je silněji vyklenut a zakloněn, zůstává proto sbalen do sebe. Usazení zbraně do ruky sniuje celkové těitě. Tato poloha klade vysoké nároky na ohebnost (hrozí přepnutí vazů), přináí ale o něco klidnějí posici puky.
Na druhém obrázku zprava je vzpřímená poloha, kterou praktikuje např. Maik Eckhardt. Záklon a naklonění jsou nepatrné, puka, drená na sevřené pěsti, je relativně vysoko poloená. Nevýhodu vysokého těitě vyrovnává pohodlné, málo únavné drení. Tato poloha přímo vyhovuje větině střelců, zejména vyí postavy.
Na posledním obrázku zcela vpravo (následující strana) je znázorněna
dalí, prohnutějí poloha, při které je puka více přikloněna. Takový postoj
vyvolává větí napětí v oblasti bederní páteře, potlačuje ale rovně kolísání zbraně a
vytváří tak příznivé, nízké poloení celkového těitě těla a zbraně.
12
Na této straně na dolní sérii obrázků vlevo je ukázána jedna z
nejčastějích chyb: Pánev se po nasazení zbraně pootočí, otevře se směrem k cíli, co
způsobí otáčivé napětí a značné stranové výchylky nulové polohy. Tato chyba vzniká,
kdy zbraň při nulové poloze směřuje doprava od terče a střelec ji opraví
přemístěním doleva.
Druhý obrázek zleva: Jakoby "zapadlá" poloha. Jsou-li svaly příli napjaty, je poloha rozkývaná. lachy a vazy jsou přetaeny. Poloha ztrácí v průběhu serie stabilitu. Trochu napětí musí v poloze zůstat, veobecný svalový (silový) trenink zabraňuje "roztávání" polohy.
Druhý obrázek zprava na dolní sérii na této stránce: Při této poloze
protíná těnice, vycházející z osy hlavně, podstavu (podlahu) před opěrným obrazcem,
13
tj. před levou stopou. Střelec musí vyrovnávat převáení napětím ve
stehnech. Celý trup se tím dostává do napětí. Zřetelná tendence je k pohybu dopředu.
Na obrázku zcela vpravo je vidět, jak příliné prohnutí vyvolává extremní zatíení v kříi. Typické jsou stranové výkyvy a rozptyl. Zbraň musí být pevně drena, aby byla očima dosaitelná přímka miřidel. Takový postoj můe způsobovat např. nedostatečný svalový aparát. Řeení je v posilování břiního svalstva.
Základní postavení nohou - extrem a základní poloha
Tělesná výka střelce je sedmkrát větí ne délka jeho chodidla. Při této poměrně malé základně musí být vyrovnávány výkyvy postavy. Mnoství kostí, lach, svalů a nervů v klenbě chodidla je soustředěno na jemnou práci "ulovení" desítky. Tuto práci lze podstatně ulehčit řádným postavením nohou. Jedná se o správné nasměrování k cíli, ideální rozkročení a správný úhel pro pravou a levou nohu. Pro získání přehledu je potřeba se seznámit se základními zákonitostmi polohy chodidel na podloce. Neplánované pokusnictví v tomto směru je nutno nahradit systematickým hledáním. Dvě věty ke střelcově obuvi. Nikdo se nelopotí rád ve tmě, obzvlátě je-li těsná a dusivá. Proto je potřeba pouívat dostatečně velkou obuv (1,5 cm před palcem nohy) a pečovat o větrání. Ponoky z přírodního materiálu (bavlna, vlna) zabezpečují klima v botě. Dávat přednost rovným podrákám, které pomáhají lépe udret rovnováhu. Příli vysoké podpatky posilují tendenci vyhýbat se desítkám.
Probereme si působení změn v postavení chodidel na nulový postoj. Tato pravidla platí s určitým omezením. V některé poloze se dosáhne na základě zvlátních poměrů ve stavbě horní části těla jiného výsledku. Proto by si měl kadý střelec předepsané "taneční kroky" vyzkouet, zda vyhovují jeho postavě. Nejlépe je to provést při suchém treninku před zrcadlem. Tehdy je na to čas a klid soustředit se na svůj nulový postoj. Při tom je důleité přezkouet svou polohu znovu po kadém krůčku. Procítit, zda stabilita, napětí a rovnováha jsou v souladu. Teprve pokud tomu tak skutečně je, je moné povaovat opravu postoje za úspěnou.
Na obrázku vlevo je velmi dobře vidět polohu nohou střelce Juha Firvi (FIN) při závodech v Dortmundu.
Na obrázku na následující stránce je vidět, e příroda pracovala na vývoji
naeho chodidla s velkým přepychem. Komplikovaná soustava kostí a
pletivo lach a svalů je pro laika stěí srozumitelná.
14
Monosti chodidla jsou neobyčejně rozmanité : nese, chodí, běhá, brzdí,
tančí nebo balancuje ; a při tom vem má udrovat rovnováhu. A ta je při
střelbě rozhodující. Nohu lze posunout stranou, vpřed a vzad. A také pootočit kolem
paty, kolem pičky a dalích bodů. Jsou to mnohé monosti, kdy je člověk umí vyuít.
Obuv musí být dostatečně velká, tak aby nohy měly dostatek místa a větrání. Tkaničky neutahovat, nebo by svaly a nervy byly stlačeny. Čím je slabí podpatek, tím více se přenáí váha dozadu. To je příznivějí, ne krotit přepadávání dopředu.
Na dalím obrázku je znázorněno úzké, normální a iroké rozkročení. Čím je vzdálenost nohou větí, tím snáze lze regulovat výkové kolísání zbraně. iroký postoj působí mimo to proti zpětnému rázu zbraně a podporuje proto zvládnutí výstřelu u maloráky. S otevřením nohou stoupá také nulový bod. Ale veho s mírou. Extremní rozkročení přetáčí nohy a vyvolává stranové výchylky. Rada : Změřte a poznamenejte si rozkročení nohou.
Na dalí straně je vidět neobyčejně iroké rozkročení nohou v postoji
Soni Pfeilschifterové. Mistryně světa 1994 ve vzduchovce překlenuje více ne
polovinu své tělesné výky. Je to extrém, který lze pozorovat u více meních a
lehčích střelců a střelkyň v ákovské kategorii. Vysoká sportovní úroveň Soni a
její poloha vyvolává diskusi o výhodách a nevýhodách "pagátu".
Kladným prvkem je sníení těitě. Zbraň můe leet o 5 cm níe ne v poloze
s normálním rozkročením. K tomu přistupuje zřetelné zvýení zamíření
v nulové poloze, které musí být v tomto případě kompensováno
(nepříznivě) vyvrácenou rukou. Jako nevýhoda se jeví vcelku nepřirozené drení
a přetočení zad a nohou. Levý kotník je silně vyklopen, přední třetina
nohy směřuje mimo tělo. Toto není jediný případ, kdy se Soninou, s
prominutím dobrodrunou polohou dosáhne vysoký výsledek. Přesto je nutno
před napodobováním varovat. Průřez polohami střelců ukazuje, e
větina preferuje naprosto kolní polohy.
15
Poměr výky lidského těla k délce chodidel je 1:7. Je to malá,
těsná základna, která musí být pečlivě umístěna, nebo zachycuje
kolísání v postoji. Pokud je správně umístěna, nasměruje postoj
nohou hlaveň přesně na cíl.
Dalí obrázek ukazuje postavení nohou z pohledu střelce. Levá noha stojí středem stopy na čáře, směřující k cíli, vnějí stranou stopy rovnoběně s palebnou čárou. Od této čáry je potřeba být o několik centimetrů vzdálen. To ponechává prostor pro malé opravy nohou ve směru cíle. Levá noha zůstává více méně nepohnutá. Jemné pootočení patou (navenek), slouí hlavně k tomu, aby bylo zpevněno koleno nebo posunuta pánev.
Průmět těitě leí na vnitřní straně levé nohy. Pravá noha
stojí od levé o něco dále ne je ířka ramen. Čím těí je zbraň a zatíenějí na
ústí hlavně, tím větí by mělo být odsunutí nohy ven. Pravá noha je trochu
vytočená doprava, co vzniká vytočením postoje (těla). Pravá noha stojí oproti levé
poněkud vzadu. Také toto zanoení je větí při irím rozkročení. Přemístění pravé
nohy dopředu posunuje nulový bod na terči doleva a naopak. Otáčení na patě
mění rovnováhu. Kadé posunutí mění současně nulový bod a přilícení, take je
potřeba umístění nohou věnovat nejvyí pozornost.