(část první - cestování)
(s pomocí vech ostatních píe Ivan Kalina)
Dne 29.července roku 2008 ve 20hod.15.minut odlétá nae malá výprava za poznáním Austrálie, předevím jsme vak vypraveni reprezentovat české střelectví na 23.mistrovství světa MLAIC ve střelbě z předovek.Výpravu na druhou stranu zeměkoule má na svědomí nejvíc Josef Těsnohlídek, k němu se přidal Radek Myslík, Karel těpánek,Ivan Kalina,vichni střílíme pistole a revolvery, a za pukaře bude bojovat Gusta Gráf. Na angličtinářskou zkuenou se s námi vypravila i Josefova vnučka Lucka.
Při odbavení na Ruzyni jsme problémy neměli, malý průvih hrozil s Gustovým velkým kufrem, protoe do té doby nikdo z nás netuil,e zavazadlo k běnému odbavení nesmí mít více ne 30 kilo(a to u jsme párkrát letadlem letěli a dokonce jsme předem ve kolem zavazadel a zbraní řeili s příslunou leteckou společností), ale úředníci byli vstřícní a odbavili nás nakonec včas a bez komplikací.
První cíl byl jihokorejský Soul. Let trval 10 hodin, uletěli jsme vzdálenost 8500km na východ. Při přistání bylo v Soulu 13h.15min., na mých hodinkách bylo 6.15 ráno naeho času.
Protoe odlet do dalí destinace,Melbourne, je a za 6 hodin, musíme vydret v tranzitu.
Jsem jediný kuřák ve výpravě, tak jsem se vydal hledat útulek pro kuřáky. Letitě je obrovské,ale kouřit lze jen v jedné malé restauraci a ve dvou speciálních místnostech, z nich jedna byla právě v rekonstrukci. Tu správnou kuřárnu jsem s pomocí kamarádů nakonec nalezl, tak pokuřuji doutníček a snaím se o pár poznámek z cesty. Po dlouhé bezesné noci v letadle mi to vak vůbec nemyslí. Moná je to i tím, e v kuřárně je tak nahuleno, e mi jednodue chybí kyslík. Nevydrel jsem tam ani deset minut!
Krátce před odletem jsme pojedli v KFC jemně pikantní kuřecí kousky a spěcháme nekonečnou chodbou snad dva kilometry dlouhou k nástupní bráně č.21. Do poslední chvíle netuíme, jaké tam čeká překvapení.
Korejská letová úřednice nás u netrpělivě vyhlíí. Policie toti asi nějakým nedopatřením objevila, e se do letadla mají naloit i nae kufry se zbraněmi a rozhodla se nedůvěřovat pečetním nálepkám české policie a udělat svoji kontrolu. To bylo asi 15min.před odletem letadla, větina cestujících ji byla na palubě.
Po chvíli zmatků, kdy jsme jak chudí příbuzní stáli před přepákou a nikdo pořádně nevěděl, co po nás chtějí, přifrčel letitní elektrovozík, naloil Gustu a někam s ním zmizel. A tím odjely i dvě třetiny naich znalostí angličtiny (ta třetina zbývala na Lucku). irokým oknem jsme koukali na letadlo a promýleli vechny moné katastrofické scénáře. Za chvíli nám sebrali i pasy, pak klíče od kufrů a nae nejistota se prohlubovala. Letadlo naloené ostatními pasaéry čekalo.
Asi 20 minut po původním termínu odletu vidíme oknem, jak nae nepřehlédnutelné a nezaměnitelné kufry se zbraněmi vezou k letadlu. Nálada se hned zlepila a kdy po chvíli přiběhl i schvácený Gusta, mohli jsme nastoupit. Pro jistotu nám jetě u dveří do letadla dvě korejské policejní děvy udělaly osobní prohlídku a sedáme do sedadel. Odlet byl zpoděn o 40 minut.
A jak tuto epizodu proíval Gusta?
Kdy se letitním elektrovozíkem řítil přes celý letitní komlex někam do suterénu a jen koukal, jak lidé uskakují z cesty, do smíchu mu moc nebylo. Poslední úsek byl pro vozík neprůjezdný a Gusta byl průvodkyní v uniformě donucen k běhu (přímo úprku) do kontrolní místnosti policie. Tam uviděl nae kufry, a bylo mu jasné, e dál se neletí. Jeho ji tak vystresované nervové soustavě nepřidal ani nepřiměřeně velký houf policajtů, kteří tam na něj čekali.
Gusta musel podstoupit pracné vysvětlování, předkládání průvodních dokumentů a nakonec, kdy přinesli i nae klíče, tak prohlídku vech kufrů a fyzickou kontrolu zbraní. Paradoxem jistě bylo, e nae kufry měly stále neporuenou peče policie z Ruzyně. To ovem korejské policii nic neříkalo, moná nevěří ani personálu na vlastním letiti.
Gusta se za nás za vechny silně zapotil, ale korejského úředně-policejního imla zvládl rychle a s přehledem. Ná poslední rekord ve zdrení letadla i cestujících (Finsko 2006-cca 60min.) tak překonán nebyl.
Tento druhý let ji směřuje na jih, je dlouhý opět 8500km a trvá 10hod.30min.
Bohuel jsme nezaregistrovali přelet rovníku, tak se necháme pokřtít někdy přítě.
Obě cesty operovaly Korejské aerolinie spolu s ČSA, letadlo AIRBUS A-300.
Let byl mimořádně klidný, posádka perfektní, profesionální chování.
Z Prahy do Melbourne jsme ve vzduchu strávili celkem 21hodin, uletěli jsme 17000km.
Celkem jsme na cestě proseděli nebo prostáli více ne 40 hodin.
Co Air Korea servíruje pasaérům k jídlu?
V obou případech nabídka stejná. První moností bylo hovězí maso v kouskách
s omáčkou a bramborem, houska, máslo z Moravy a zákusek. Protoe jsem si to dal poprvé,podruhé jsem volil změnu. To jídlo je něco typicky korejského, jmenuje se "BIBIMBAB" a letuky k tomu podávaly vytitěný návod. Bez něj by si s těmi mističkami a pytlíčky neznalec poradit nedovedl. V misce je sekané rybí maso, několik druhů zeleniny, kousky patyzonu a moná jetě něco. Největí kopeček byl ze zelené mořské řasy, která chutnala slaně a byla silně cítit po rybách. Rýe, ochucená pálivou pepřovou pastou, sezamovým olejem a zamíchaná s ostatními částmi jídla v misce se jetě nechala jíst. Ale polévka z té smrduté řasy, kterou podávali samostatně, se pozřít nedala. Přítě zůstanu u hovězího, ikdy jej moc nemiluju.
Jsme v Austrálii.
Letadlo přistálo na letiti v Melbourne 31.července v 7.35 ráno místního času.
Na mých hodinkách je 23.35 českého letního.
Austrálie nás vítá východem slunce do nádherných červánků, jen nevím, jestli to byl někdoz nás schopen vnímat. Únava z cesty ji byla mimořádná.
Vyzdvednutí zavazadel, kontrola zbraní australskými úředníky a převzetí auta z půjčovny trvalo celé dopoledne.
Jetě e australané byli velmi vstřícní a korektní, problémy nedělali a navíc nám přáli mnoho úspěchů.
Mnoho jiných pasaérů naeho letu to tak jednoduché nemělo. Austrálie přísně zakazuje mimo drog a podobných věcí také dovoz jakýchkoli potravin. A kdo to nerespektoval, potkal se s ikovným psem, vedeným na vodítku australskou policajtkou, a rychle ztratil jistotu.
Viděli jsme například jednu dámu, která měla v kufru pár balíčků ani nevím jakých potravinových zajímavostí, ale hlavně měla velmi kyselý obličej, kdy jí vyměřili 5000 dolarů pokuty. A ve zakázané lo samozřejmě do popelnice.
Naloili jsme vypůjčený mininus zavazadly a podle rady na informační přepáce zamířili k nejbliímu motelu. Následná horká sprcha a čistá postel byly učiněným balzámem. Přiznávám, e jsem si u připadal jako po týdenním vojenském cvičení,taky jsem tak zaváněl. Koile la rovnou do koe.
Malé překvapení zail Josef při otevření kufru. Ji věří, e tlakové nádoby do zavazadel v letadle nepatří. Pěny na holení měl toti plný necesér.
Z krátkého zdřímnutí před večeří se vyklubal spánek podobný bezvědomí. Gusta s Luckou,
kteří neodolali a li hned na procházku do města, nás ani nemohli vzbudit.
První večeře na australském kontinentě.
Na recepci motelu jsme zakoupili lístek na tramvaj (3,50 na 2 hodiny) a vyrazili hledat restauraci. Melbourne je veliké město. Tak dlouhatánské ulice jen tak nevidíte. Jetě e mají tramvaje. Vystoupili jsme někde u centra a hledali. Zaujala nás čínská restaurace, kde měli náhodou i volný stůl. Jídelní lístek byl bohatý, ale jak si vybrat, kdy názvy jídel byly jen anglicky a čínsky? Karel se pokouí zvolit jídlo po vzoru Vlasty Buriana (zakrejete názvy jídel a vybíráte dle ceny), ale nakonec vichni volíme víceméně náhodně. A to napětí,co nám vlastně přinesou. Gustovy osmaené kousky vepřového vypadaly lákavě, nae kachna po Kantonsku také nutila slinu na jazyk. Ochucení jídel jistě lahodí asijským jazykům více, ne naim středoevropským, ale najedli jsme se vichni s chutí. Gusta dokonce v rámci potřeby trénovat zraněnou ruku snědl maso i rýi čínskými hůlkami.
Nae vědecké pokusy u protinoců.
Večeře nás příjemně naladila, tak jsme se s Josefem a Karlem rozhodli vyzkoumat, jak je to u protinoců se zemskou přitalivostí. e nestojíme na zemi hlavou vzhůru, to u víme. Ale jak je to s vodou ve výlevce? Chtěli jsme zjistit, zda voda vypoutěná výlevkou vytváří výr levostranný nebo pravostranný. Opakovanými pokusy bylo námi dokázáno, e "voda ve výlevce se chová jako nai politici-kam se zatočí, tam se točí"(cituji Karla).
Vyráíme do Adelaide.
Ráno 1.srpna jsme naskládali objemná zavazadla do vozidla a vydali se na malou cestu po jiní Austrálii.
Do Adelaide je to necelých tisíc kilometrů na západ, prvním naím cílem je vak městečko Seymour, asi 100 km severně od Melbourne. V tomto městečku má být malá továrna, vyrábějící jen historické a netypické nábojnice a střely.
Po výjezdu z města začalo nae první seznámení s koloritem krajiny. Zde je poměrně husté osídlení, v mírně zvlněném terénu je spousta zemědělských usedlostí(farem). Chovají se zde obrovská mnoství ovcí, také koně a hovězí dobytek. A vudypřítomní papouci a v podvečer i stáda klokanů na pastvě potvrzují, e jsme skutečně v Austrálii.
Továrnu na nábojnice jsme nali bez problémů. Majitel byl nejdříve velice překvapený,e jsme podle adresy na staré krabičce od nábojnic dokázali přijet, ale pak se nám věnoval s radostí. Prohlídka celé výroby nábojnic byla fascinující. Střely a zejména nábojnice do historických nábojových zbraní jsou vyráběny na strojích, z nich větina pochází z doby vývoje a vzniku daného náboje. Některé lisy a obráběcí stroje mohou být i sto let staré. Majitel je postupně sháněl po celém světě. Neli z pásu plechu vznikne hotová nábojnice, projde postupně mnoha jednotlivými operacemi tváření a obrábění.Výsledný výrobek je pak velmi kvalitní.
Majitel se nám pochlubil i svými loveckými trofejemi. Vedle australského třímetrového krokodýla stál veliký lední medvěd od kanadských eskymáků, na zdech visely vemoné trofeje z Afriky i z Evropy. Bylo jasné, e lovec zcestoval ji celou zeměkouli.
Odpoledne vyráíme na západ směr Adelaide. Po cestě se budeme kochat krajinou, vstřebávat nové pocity z pro nás exotických míst a těit se na dalí záitky. Do Adelaide, dějitě 23.mistrovství světa, plánujeme dorazit třetího srpna odpoledne.
Jak je to tady s počasím.
Hned první den jsme se přesvědčili, e zimní období, které tady právě vrcholí, dokáe i přes teploty nad nulou velmi zaskočit. Ranních pět stupňů se do odpoledne vyplhá i nad deset. Ale stálý vudypřítomný vítr a občasné deové přeháňky vyenou z těla vechno teplo a máme pocit, jako by bylo deset pod nulou. Nae oblečení se od počátku ukázalo nedostatečné a snad nás od neádoucího nachlazení zachrání rychlý nákup spodního prádla a teplých čepic. Kdy je člověku zima, jde frajeřina stranou!
Protoe je tu po větinu roku velmi teplo (běné jsou letní čtyřicítky), pokoje na hotelech a motelech se zimou moc nepočítají. A tak při vstupu do motelového pokoje vůbec nemáte pocit teplotní změny. Jak je venku, tak je i vevnitř. Elektrické teplomety sice postupně zvýí teplotu v místnosti, ale do pokoje fičí vítr mnoha otvory a zima je tak stále. Spát nalehko skutečně nejde. A v koupelnách se tu netopí vůbec,tak si jistě dovedete představit tu radost s hygienou. Jetě e alespoň voda teče teplá.
Svérázně vyřeil otázku topení majitel motelu "ABODE" v městečku Bordertown, kde jsme spali druhého srpna. V postelích byly elektricky vyhřívané deky. Bylo to příjemné, ale jen potud,pokud jste nemuseli bosýma nohama stoupat na prochladlou podlahu nebo do koupelny.
Jak se jezdí v Austrálii.
Austrálie patří k zemím, kde auta mají volant v pravo a jezdí se po levé straně silnice. Kdo to jetě nezail, proívá si své. Stále máte pocit, e se spousta ílenců řítí v protisměru a divíte se, e nikdo nebourá. Takový obrácený kruhový objezd nebo členitá víceproudá křiovatka, to je pro zkueného evropského řidiče vysloveně adrelinová záleitost. Nae vypůjčené auto řídí profesionální řidič Radek. A nutno říci, e se s řízením vlevo vyrovnal obdivuhodně rychle a vozí nás bezpečně a bez kopanců. Já bych to určitě tak rychle nedokázal.
A jak na nás působí osmihodinový časový posun?
Větina členů naí výpravy neměla s časovým posunem ádné zkuenosti. Kdo to neproil, je větinou přesvědčen, e o nic nejde. Opak je vak pravdou. Ná celoivotní biologický rytmus se jen tak oidit nedá. Kdy tady máte jít spát, tělo má naučeno, e máte být čilý a vyspalý a vyrazit do práce. A kdy máte být čilý, tělo nechce rozumět tomu, e není čas na spánek a silně se brání. Já například u usínám ve správnou dobu, ale ve dvě ráno jsem vzhůru a do rána neusnu. A jistě si dovedete představit, jak pak vypadá celý den. Věříme vak, e do týdne se nám biorytmus alespoň trochu srovná a na soutění dny budeme v pořádku.
Přítí povídání bude ji z Adelaide, kde strávíme větinu času a kde snad budeme mít i trochu lepí podmínky pro nae zpravodajství.
Zdravíme vechny přátele střelce i nestřelce.