Část čtvrtá-aklimatizační pobyt v bui mezi opálokopy a Aboridinci
(s pomocí ostatních píe Ivan Kalina)
Jak jsem se ji zmínil v předchozím povídání, měli jsme značné potíe s aklimatizací na místní počasí a zejména na velký časový rozdíl. Usínali jsme v nejméně vhodnou chvíli, courali se po ulicích a chodbách hotelu, kdy jsme měli spát. Bylo s tím třeba něco udělat. Díky dobře míněné radě čechoaustralana Honzy, jsme prodělali aklimatizaci okem. Poslal nás toti do "nedalekého" místa (vdy to nebylo ani tisíc kilometrů) ve vnitrozemské bui, do hornické osady COOBER PEDY (volně přelo."bílý mu v díře). A my jej poslechli.
A tak v úterý ve čtyři ráno opoutíme hotel a po chvíli bloudění ve městě i nalézáme výpadovku správným směrem. A dále si tonae kodovky svití nejdříve severozápadním směrem na Port Augustu, a dál po Stuartově silnici přímo na sever. A hned ráno po cestě první léčebný ok. Australané mají toti svoji vlastní verzi angličtiny, co se nám pěkně vymstilo. Hotel jsme opustili bez snídaně (tak brzo ráno bychom snídani nedostali asi v ádném hotelu na světě), ale podle rady Honzy jsme po 38O kilometrech měli přijet do "Portagasty", pochopili jsme, e je to malá ves na cestě pustinou, a tam hned na kraji je hospoda, kde se dobře najíme. Důkazem kvality jídel bude spousta parkujících kamionů, jejich řidiči tam staví na dlabanec. A tak jedeme a jedeme, projeli jsme veliký přístav Port Augusta, zamířili ji pustinou na sever a čekáme, kdy se objeví slibovaná kamioňácká hospoda. Na tachometru u čtyřista, pak čtyřistapadesát kilometrů, a my jedeme stále hladoví, bez kafe, krásnou ale pustou buí. Pak nás napadlo vyhrabat mapu. Nad ní nám dolo, e zastavit jsme měli u v přístavu Port Augusta, to byla ta australtinou vyslovená "Portagasta". Nedalo se nic dělat, museli jsme dál lační a nevyspalí. Dalí a na celé pusté cestě vlastně jediná příleitost byl osamocený "SPUDS RESTAURANT", kde se dalo natankovat, koupit si kafe a případně něco jednoduchého k jídlu. Tato, vlastně jen pro řidiče určená hospoda, mi připomínala něco z novodobých amerických desperátských filmů-uprostřed pustiny benzinová stanice, za pultem obchodu se vím moným starí macatá majitelka, u otřískaných stolů pár divoce vyhlíejících domorodců .Byli jsme za hospodu velice rádi, zejména kvůli doplnění nádrí, dalích 365 kilometrů do cíle naí cesty u pokračovala jen pustina, orli a klokani, a ani kapka vody. Později jsme se dozvěděli, e tato oférská putyka je zřízena z bývalé americké vojenské základny, tak není divu, e nám něco připomínala.
Silnice, po které jedeme, se jmenuje STUART HIGHWAY. Je dlouhá čtyři tisíce kilometrů, vede přes celý kontinent od jihu na sever (kdy jedete obráceně, tak od severu na jih) z Adelaide do Port Darvin a protíná vechna klimatická pásma v Austrálii. Tato silnice byla pojmenována podle Johna Stuarta, který celou trasu přeel v minulém století pěky (el to tehdy čtyři roky, tolik času my dnes nemáme). Pokud někdo nevěří, a na 100 kilometrech silnice nemusí být ani jedna zatáčka, a si tuto silnici projede.
Celou cestu od moře a do Coober Pedy jsme jeli buí. Po pár kilometrech od pobřeí skončily farmy a dál nebylo nic. Jen rovná asfaltová silnice a vyprahlá, barevná a stále se měnící bu. Obrovské kamenité pláně, které hrají vemi barvami, od bílé přes červenou a po černou,sem tam keříček, se střídají s buí tak, jak ji známe z filmů o Austrálii, tedy občas strom a jinak utry. Nikde není voda. A najednou v dáli vidíte velikou zamrzlou plochu. Jene ouha, ádná voda, ale sůl. Solná jezera zde nejsou vzácností a některá jsou i veliká. Kdy se dobře díváte, zahlédnete opodál silnice jednoho nebo dva veliké a hezky vybarvené ptrosy, pokud jedete v noci, tak spoustu klokanů. Ale jízda v noci se vůbec nedoporučuje, sráky s klokanem jsou velice časté a velmi tragické. Nebezpečím pro řidiče můe být i orel, hodující na silnici například na sraeném klokanovi. Nikam nechvátá a je veliký, a kontakt auta s orlem také nepřinese nic dobrého. Provoz na silnici je řídký, aut potkáváme málo. Zato pohled na nákladní soupravu, kdy tahač táhne i tři obrovské cisternové návěsy, je pro evropana nevední.
Silnice pokračuje dále na sever přes centrální Austrálii, kolem slavné hory Uluru-Ayers Rock, a na severní pobřeí do Port Darvin, ale my jsme ji v cíli.
Coober Pedy - hlavní město opálů
Hornické městečko Coober Pedy a jeho opálová pole jsou největím nalezitěm opálů na světě. Osmdesát est procent světové produkce opálů pochází odsud. Osada vznikla v roce 1910, výprava kolonizátorů při hledání vody narazila na opál a opálová horečka byla tady. Podobně jako při zlaté horečce na Klondike v Americe, i tady táhli lidé pustinou pěky. Z přístavu k opálovým polím je to 500 kilometrů vyschlou kamenitou buí. Přejede parníkem oceán,například z Evropy, vystoupí v Port Augusta přístavu, seene si dřevěné kolečko, do něj soudek vody,solené maso,krompáč,je dobré mít i puku,a můe vyrazit rovným, ale velmi kamenitým terénem na sever. V létě je ve dne na pláních i sedmdesát na slunci, v noci skoro mrzne, a domorodcům se cizinci také nelíbí (zda jim chutnalo bílé maso, jsem neslyel, ale kdo ví ). A o tom, co to je kopat opál, si jetě povíme. Při představě, co museli za vidinou bohatství tenkrát ti lidé proít, jsem rád, e nepodléhám horečkám.
Dorazili jsme kolem třetí odpolední na kraj městečka a voláme Viktora. Za minutu se v oblacích prachu přiřítil a vede nás k sobě.
Viktor ije v malém hornickém domku na kraji města, souseda mu dělá dalí čechoaustralan Henry. Oba jsou starí pánové, oba zde ijí mnoho let a kopají a brousí opály.
Vítají nás mimořádně srdečně a při pivu se seznamujeme a povídáme o novinkách v česku. Viktor pochází z Písku, v mládí trampoval po celých Čechách a zná mnoho jihočeských míst velmi dobře. Henry je z Třebíče a dobře zná Prachatice. Tak je jasné, e máme mnoho společných témat k hovoru. Chtěli jsme se podívat do Viktorova claimu, proto jetě za světla jedeme skutečně jen kousek, a koukáme a koukáme je to velice nevední záitek, zvlá kdy si kadý z nás můe vzít do ruky krompáč a zkusit kopat na odhalené opálové vrstvě. "Kopej, co najde je tvoje", říká Viktor. Samozřejmě jsme ádné opály nenali, ale máme plné boty, kalhoty i kapsy prachu, a také jasnou představu, co toto řemeslo obnáí. Je to moře dřiny, tuny prachu, a větinou nedostatek těstí. Myslím, e nikdo z nás by po této zkuenosti svoji profesi za profesi horníka v opálovém dole nevyměnil.
Večer u Henriho v domku je pak celý propovídaný. Oba pánové jsou haví na novinky od nás, my zase velmi zvědaví na ve kolem kopání opálů, ale také posloucháme velmi zajímavé vyprávění a příhody z dobrodruného ivota světoběníků. Brzo vichni víme nejen, jak vypadá surový opál, ale i jak se brousí a jak se s opály obchoduje. Tečkou za příjemným večerem jsou vynikající T-Bone stejky, které Viktor za asistence Karla připravil.
Ráno, po dobré snídani, jedeme na výlet do okolí, ale nejpozději v poledne chceme být zpátky. Musíme brzy vyjet na zpáteční cestu do Adelaide, protoe co největí úsek buí je třeba projet za světla a vyhnout se tak riziku kolize s klokanem. Výlet byl krátký, ale stál za to. Městečko leí uprostřed opálového nalezitě, take mnoho kilometrů kolem vidíte jen kopce a kopečky vydolované hluiny z claimů. Je to bílý pískovec, kopečky hluiny v rovném terénu tedy září do dálky jako homole cukru.
Nejdříve jsme zastavili u nejdelího plotu na světě. Je to "Dingo" plot. Je delí ne slavná Čínská zeď, měří celých 5 600 km. Plot byl vybudován jako zábrana proti psům Dingo. Psi dělají příli velké kody na ovcích, proto plot odděluje oblasti s chovem ovcí v Jiní Austrálii od horkých pustin na severu, kde se ovce nepěstují. Táhne se od východu Austrálie kříem přes kontinent a na severozápadní pobřeí. Oblast za plotem připomíná měsíční krajinu. Nekonečná kamenitá pustina přes celý obzor je tak obrovská, e vidíte zaoblení zeměkoule jako na moři. Poblí městečka je hornatá oblast. Ale nečekejte ádné velehory. Jsou to rozeklané kopce, z nich ádný nepřevyuje okolní krajinu víc ne sto metrů. V té nekonečné rovině vak působí jako skutečné hory. Skýtají nádherné a daleké vyhlídky do bue a v dopoledním sluníčku hýřily vemi barvami. Intenzita proitků při pohledu na osluněnou australskou bu, a lesnatou či poutní, je opravdu mimořádná.
Něco zajímavostí o kopání opálů.
Jak získat opálový claim?
Nejdříve je třeba mít prospektorské povolení. Takové povolení vydá důlní úřad (Department of Mines) za malý poplatek (50AUD) kadému člověku, starímu osmnácti let. Na základě tohoto povolení je mono začít prospektovat, tedy hledat poklady, v tomto případě opál. Hledat se můe na "volné půdě", tedy na území, které vláda určila a tam, kde místo jetě nikdo neregistroval. Má-li prospektor pocit, e nael správné místo, musí jetě najít měřický bod v terénu, od něj pomocí busoly a pásma určit první roh claimu a dále vykolíkovat vechny rohy. Opálový claim můe být malý (50x50m) nebo velký (100x50m). S náčrtkem a měřickými údaji se jde znovu na Důlní úřad k registraci. Rohové kůly claimu se označí registračními značkami a od tohoto momentu je mono kopat.
Z claimu se platí roční poplatek, není velký. Co se na claimu najde,je tvoje.Pokud opálokop
najde opálů za víc peněz, ne měl náklady, platí daň ze zisku.
Jak se kope?
Ruční kopání achet bylo po celou historii nejčastějí. Stačí krompáč, lopata, plechový kýbl a ruční vrátek. Kope se svislá achta tak iroká, aby se do ní člověk veel, a tak hluboko, a se narazí na opálonosnou vrstvu. Pak se kope vodorovně po vrstvě.
Hornina, ve které jsou opálové vrstvy, je pískovcová usazenina na bývalém mořském dně (Austrálie v geologicky dávných dobách byla pod vodou). Tento bílý pískovec obsahuje stále hodně jodu a solí. Dnes se vrchní vrstvy odkrývají větinou buldozerem nebo bagrem, případně se vrtá achta strojně. Opálová vrstva se ale stále kope ručně. Nakopanou horninu s opály si kopáč odveze domů a tam ji kladívkem opatrně rozbíjí, vybírá surový opál, ten vypere ve vodě a roztřídí podle velikosti a kvality.
Větina surového opálu je pak prodána obchodníkům.
Jak se brousí?
Vlastní technika brouení je stejná, jako vude jinde. Brusné kotouče pod vodou na hrubé brouení do tvaru, filcový a naposled koený kotouč se specielní pastou pro dokonalé vyletění. To důleité vak je odhalit v surovém opálu jeho barvu, najít tu nejlepí vrstvičku a pak správně nabrousit. A k tomu je vedle zručnosti třeba také talent.
A co je s aklimatizačními oky?
Pokud jste povídání dočetli a sem,máte asi dojem,e jsme proili příjemný a pohodlný výlet s mnostvím jen příjemných záitků a nevíte, jak by to mohlo zkrátit nai aklimatizaci. Je to vak jednoduché. Představte si, e jste řadu dní utahaní, nevyspalí. Uprostřed noci sednete do auta a jedete deset a jedenáct hodin pustinou, bez jídla a do neznáma. Pak proijete odpoledne a večer plné emotivních záitků. Uloíte se na kavalci nebo na podlaze v zapráené chaloupce u opálokopa ..... pak usnete hned a bez ohledu na čas.
Spali jsme vichni a skutečně jako kdy nás do vody hodí (od tohoto okamiku máme čas na bdění i spaní zde v této tramtárii, zvané Austrálie, srovnaný).
A co teprve, kdy se těsně před odjezdem z Coober Pedy ukázalo, e malý kamenný červíček navrtal jedné kodovce olejovou vanu a olej teče jako z kropáče! Bylo po plánech i po spaní. Okamitě je jasné, e est lidí v jedné kodovce neodjede, v městečku, kam i potraviny vozí jen jednou za týden, asi nic neopravíme a odjet je potřeba. Jetě e alespoň telefonní spojení fungovalo. Dvě tři hodiny telefonování a je jasno. Pojízné auto řízené Radkem odjede hned, jen musí dávat velký pozor na klokany (u je pozdě odpoledne), a my dva s Gustou musíme vyuít pohostinství Viktora a Henryho nejméně jednu dalí noc. Zamávali jsme naloené kodovce a Gusta pokračoval v telefonování. Bylo by to na delí vyprávění, důleitý vak byl výsledek. Auto zůstává v Coober Peddy, někdo jej přijede opravit nebo odvézt, a my s Gustou si jdeme koupit letenky na místní létající autobus. Odlet jednou denně ve třináct hodin. Druhý večer u kamarádů opálokopů byl stejně příjemný a poučný, jako první. A usnuli jsme hned, jak dola SMS,e kluci mají cestu noční buí bezpečně za sebou.
Druhý den před odletem se Gusta pokouel ulovit fotku domorodce, tedy Aboridince. Nejsou moc vidět, větinou se jich několik povaluje kolem benzinové pumpy nebo obchodu, s nerozlučnou lahví. Fotit se ovem nenechají ani za peníze. Věří, e s fotkou odchází jejich due. Kdy uvidí foák, létají hlasitá slova i kameny. Take se nepovedlo.
Letadlu natěstí olej z motoru netekl, pilot bravurně přistál na letiti v Adelaide kousek před nosem přistávajícího Boeingu, a nám tím okamikem skončil aklimatizační čas, tedy zábava,
a přiel čas myslet na práci. U jsme potkali střelce z Rakouska, Finska, jsou tu jihoafričané a jistě i dalí. Take přítí povídání u bude za střelnice.
Pozdrav ode vech a vem doma, co si to přečtou, od pěti statečných.