Jak vůbec dolo k tomu, e skupinka pukařek cestovala s AF, vyhláenou svým nepořádkem v dopravě zavazadel? Při výběru dopravce hrála rozhodující úlohu cena dopravované nadváhy. AF počítá kusy zavazadel, přičem kadé zavazadlo můe váit do 23 kg. První je zdarma, za druhé zavazadlo je poplatek 100 EUR a třetí stojí 200 EURO pro kadého cestujícího. Cena nadváhy se tedy u tří střelkyň a trenéra vyplhala na 800 Euro, co je ale podstatně méně, ne bychom museli za nadváhu zaplatit u Emirates, s nimi letěli vichni ostatní četí účastníci SP v Pekingu. Museli se ovem vejít do limitu 30 kg na osobu (včetně zbraní, osobních věcí a střeliva), co se brokařům a pistolářům podařilo. Cena za letenku přitom u Emirates činila neuvěřitelných 16 tis. Kč, zatím co u AF se pohybovala kolem 30 tisíc. Za nadváhu ale Emirates počítají 1800,- Kč/kg při cestě tam i zpět, co by při váze střelecké výbavy mohlo být 50 tisíc na osobu a jednu cestu. To pochopitelně nebylo moné akceptovat. Proto nakonec pomyslný konkurz pro dopravu střelkyň v pukových disciplínách vyhrála AF, s vědomím rizika, ale podstatně levněji. Rozhodování o dopravci ovem provázejí i jiná důleitá kritéria. Nejdůleitějí je, aby byla letecká společnost vůbec ochotna a schopna přepravit sportovní zbraně a střelivo do místa určení. Např. spolehlivá British Airways nesmí do Číny sportovní zbraně a munici dováet. U Emirates je vyřízení povolení na převoz zbraní velmi komplikované (vyadují kopie pasů, zbrojních průkazů, průkazů zbraní, pozvání v originále atd.), ale pokud vydají souhlas s přepravou, je moné se na společnost spolehnout. A to nemluvím o administrativě, nutné pro získání povolení pro dovoz zbraní do Číny, kde je jakýkoliv pohyb se zbraní zakázán...Cestování po světě se zbraněmi a municí je zkrátka stále komplikovanějí.
S vědomím těchto souvislostí jsem po příjezdu pukařek ihned začal neradostnou situaci se ztrátou zavazadel řeit. Byl jsem si vědom i toho, e obě děvčata jsou v dobré formě a e naléhavě potřebují jetě před závodem trénovat, aby byla schopna podat odpovídající výkon. Měl jsem tedy na celý proces hledání jediný den. Volal jsem ihned pracovníkům cestovní kanceláře, která nám zajiuje letenky, aby udělali u zastoupení AF ve, co je moné. Poslal jsem jim kopie označení zavazadel, které byly při hledání nejdůleitějí a samozřejmě kopii zápisu o ztrátě zavazadel. Volal jsem také do přísluné kanceláře na letitě v Pekingu, a u sám, nebo také za pomoci personálu recepce v hotelu a organizačního výboru. Vichni se zdáli být velmi vstřícní, ochotní, poznamenávali si vdy moje telefonní číslo, e mi zavolají, jakmile zavazadla přijdou, snad e u to bude přítí linkou, večer, nebo ráno, případně odpoledne. Dostával jsem také z Prahy zaručené informace o tom, e zavazadla v Paříi byla nalezena, e jsou na cestě, ale také e nevědí, co se děje, protoe v Paříi je stávka zaměstnanců letitě a proto se ve nějak zdrelo...Skutečností vak bylo, e následující den se zavazadla nenala. To znamenalo, e střelkyně budou bez tréninku, pokud se puky následujícího dne najdou a budou pro závod k dispozici. Pozdě večer pekingského času jsem dostal opět zaručenou zprávu, potvrzenou z centrály AF z Paříe, e zbraně byly konečně naloeny a e jsou letadle linky AF 382, která přiletí do Pekingu v 15:15 hodin následujícího dne. Opět tedy svitla naděje, e by děvčata mohla sice bez tréninku, ale přece ve vzduchové puce startovat. Hned ráno jsem volal na letitě, ale opět jsem se dozvěděl, e o zavazadlech v letadle nemají ádné zprávy. Kdy mi toté zopakovala pracovnice letitě brzy dopoledne, dola mi trpělivost. Jak je moné, e se přísně sledovaná zavazadla se zbraněmi pohybují po letitích a letadlech bez kontroly, na co potom slouí celý ten elektronický systém...nezbývá, ne vechno prověřit osobně. Musím se na letitě vydat, a to hned. Pokud je informace o AF 382 pravdivá, musím zbraně od letitního personálu získat a dopravit na střelnici. Vybavil jsem se dokumenty a klíčky od kufrů na zbraně obou děvčat, v recepci zjistil, na který terminál letadlo z Paříe přistane a nechal si zavolat taxi. Během hodinové jízdy (z hotelu na letitě je to cca 50km) jsem přemýlel, co udělat. Padla na mě beznaděj, hledat něco na letiti, které odbaví tisíce cestujících denně, bude jako hledat jehlu v kupce sena. Postupně jsem na letiti nael prostor, kde po příletu opoutějí pasaéři celnici. Nyní jsem se potřeboval dostat k dopravníkům, kde si cestující vyzvedávají zavazadla, tam je někde kancelář pro ztracená zavazadla. Na druhý pokus se mi podařilo přemluvit pracovnici bezpečnostní sluby, aby zavolala někoho z ostrahy zavazadel, kdo by mě doprovodil do kanceláře. Nejdříve jsem si připadal jako obtíný hmyz, ale nakonec se nějaká osoba, mluvící trochu anglicky dostavila a doprovodila mě k přepáce zavazadel. Tam jsem argumentoval, e mám nové informace, e zavazadla musela být na AF 382, které práve přistálo a aby ve prověřili v systému. Měl jsem ve napsané na listu A4, číslo letu, čísla zavazadel, data, jména, abych to úřednicím zjednoduil. Bohuel v hláení o zavazadlech se nae čísla nenala. Kdy jsem se nenechal odbýt, pustili mě mezi dopravníky, abych se prý podíval sám, e ani v místnosti pro ztracená zavazadla nic není. Procházel jsem mezi pásy a v rohu haly jsem uviděl hromadu kufrů a taek. Hurá! Mezi nimi byla taka Adély. To u bylo částečné vítězství. Nebude muset kupovat oblečení na pobyt v Pekingu. Ale kde by mohly být případně zbraně? V nadměrných zavazadlech. Můj doprovod mě věrně následoval k přepáce nadměrných zavazadel a tam se mnou setrval asi tři čtvrtě hodiny. Pak u bylo jasné, e zbraně prostě mezi nadměrnými zavazadly nejsou. Tím celá akce neúspěchem končí. Vrátili jsme se do kanceláře a jedna ena z personálu se nabídla, e spolu se mnou napíe jetě jednou urgenci do Paříe, a bleskově zbraně do Pekingu polou. Brala si mě za svědka, e urgentní zprávu do Paříe posílá a tak se také stalo. A ejhle, najednou se v kanceláři objevil nějaký mu v uniformě celníka a řekl, e nás slyí neustále konverzovat o zbraních a e v policejní sluebně v trezoru mají nějaká zavazadla se zbraněmi. Přilo mi to, jako kdyby se objevil kouzelný dědeček z pohádky. Po cca 20 minutách telefonování se ukázalo, e se jedná o zbraně, které hledám. To u jsem nahlas zajásal. Pak mě vedli rúznými vchody, chodbami, výtahy a schoditi na druhou stranu letitě a do policejní sluebny, otevřeli trezor a vyndali z něj hledané kufry. Kontrola zbraní u byla jen třeničkou na dortu sladkého vědomí, e start v soutěích je zachráněn. Znenadání se v policejní pracovně objevil i někdo z organizačního výboru a sdělil mi sladkou novinku, e na mě a na zavazadla venku před letitěm čeká autobus, který mě zaveze na střelnici. K mému překvapení to byli dalí členové českého týmu, kteří ten den přicestovali linkou Emirates do Pekingu a byli stejně jako já překvapeni z naeho setkání. To, e bych na ně čekal na letiti, nebylo domluveno.
K martýriu se zbraněmi patří jetě jedna kratí historka. Po uloení kufrů na střelnici, prozatím bez registrace do systému (to se mělo udělat za osobní přítomností naich střelkyň zítra) jsme odjeli do hotelu, kde jsem organizoval převzetí klíčů od pokojů a evidenci nových hostů, mě vedoucí recepce poádal, abychom předloili nae zavazadla ke kontrole bezpečnostní slubě. To mě naprosto okovalo a tento poadavek jsem odmítl s tím, e při mém příjezdu nikdo nic takového nepoadoval. Vichni nai noví členové výpravy, rovně konsternovaní čínským poadavkem, se pak rozeli do pokojů. Netrvalo dlouho a ozval se telefon z recepce pro vedoucího výpravy, e kontrola zavazadel musí být provedena. Dělal jsem, e nerozumím, e máme poradu a e ve vyřídíme později. Třetí pokus čínských policistů byl vánějí zazvonili a vstoupili do mého pokoje. Celkem tři osoby a kameraman, který ve detailně natáčel. V té době u měl trenér Putna vybalené věci poskládané na posteli. Nabídli jsme jim, aby si ve překontrolovali. Pak mě napadlo, e někdo mohl horlivě ohlásit přepravu zbraní a vysvětlil jsem policistům, e pokud chtějí vidět zbraně a munici, ve jsme uloili podle čínských předpisů na střelnici a ádné zbraně v hotelu nejsou. Prozkoumali to, co měli od nás k dispozici, nafilmovali si nae hovory a odeli. Tím celá epizoda skončila. Poučení je jednoduché: dodrovat přesně předpisy hostitelské země, nebo velký bratr tě vidí vude.
P.s.
Air France nezklamala, při návratu skupinky pukařek a trenéra do Prahy byly doručeny jenom zbraně a střelivo, ádné dalí zavazadlo nepřilo, ve se vyřizovalo dodatečně.
Vladislav aňák, vedoucí výpravy na SP v Pekingu