Kadé sportovní odvětví má své hvězdy. Stálice, které často vyhrávají vrcholné závody, téměř ve vech soutěích se probojují mezi finalisty a vdy dosáhnou výsledku, za který se nemusí stydět. Střelectví má také své osobnosti, jejich jména se vyslovují s úctou a jsou známá nejenom v prostředí naeho sportu, ale i ve veřejnosti. Patří mezi ně například véd Skanaker, Nor Stenvaag, Čech Kůrka nebo Ital Didonna. Tato jména vstoupila ji do povědomí střelecké veřejnosti natolik, e ani není nutné uvádět disciplíny, ve kterých startovali nebo startují. Současné období je ale v naem sportu charakterizováno dravým nástupem střelců mladé generace. Pokud zůstaneme pro tentokrát pouze u pukových disciplín muů, nelze vedle stálic typu Amat, Foth, Beliajev nepřipomenout závodníky, kteří se prosadili spíe v posledním olympijském cyklu. Jsou to např. Klees, Waibel, Martinov, ale také střelec ze Slovenska, Josef Gönci.
Tento třiadvacetiletý závodník na sebe výrazně upoutal pozornost veřejnosti díky zisku bronzové medaile na olympiádě v Atlantě. Ten, kdo střelbu sleduje podrobněji, si vak jistě tohoto talentovaného střelce viml ji o několik let dříve. Protoe patřím k lidem kteří se ji delí dobu pohybují v prostředí přípravy a závodění nejlepích střelců, znám Josefa ji od jeho juniorských let. A dosud jsem vak neměl příleitost poznat jej více osobně. Tato ance se naskytla při mezinárodním závodě v Plzni, kde jsme si s Joou několik hodin o něm samém i o střelbě povídali. Některé jeho tréninkové a závodní postupy a ivotní filosofie jsou natolik zajímavé, e jsem se rozhodl o nich poněkud obírněji napsat. Snail jsem se vak zaměřit více na metodickou oblast, co by mohlo být zajímavé spíe pro samotné střelce.
Josefův zájem o střelbu se projevil stejně jako u mnoha malých chlapců. Děda mu půjčoval vzduchovku a největí zábavou bylo závodit s ostatními kluky střelbou do terče. Pravidelně se začal střelbou zabývat v jedenácti letech, ve střeleckém krouku ve kole. Odtud potom o dva roky později přeel do tréninkového střediska mládee k trenérovi Kopeckému a od té doby je moné hovořit u Josefa o střeleckém tréninku. Od začátku byla pro něj charakteristická snaha a vůle se prosadit, ohromná motivace dosáhnout úspěchu, stát se nejlepím. V průběhu několika let se učil střílet vzduchovkou, kde vyzkouel snad vechny typy od Haennel 550 a po FWB. Učil se i maloráku, později u trenéra čerbanovského a jeho výsledky se ji pohybovaly v úrovni 1140 bodů. V té době vyzkouel snad vechny typy střeleckých poloh. Jak říká, při jeho tíhlé a vyí postavě posouval ruku na pabě, měnil délku řemenu, umístění háku, délky paby a výku lícnice, v zájmu dosaení výsledku dokázal při nepříznivém vývoji závodu změnit i desetkrát styl střelby. Pak ale v průběhu roku 1992 dolo ke zlomu. Uvědomil si, e nutnou podmínkou k tomu, aby se prosadil do absolutní pičky, je změna způsobu přípravy a závodění. Rozhodl se změnit trenéra. Poádal o spolupráci Antonína Beláka, který v té době ji nepracoval ve střelectví, ale měl velké zkuenosti s vedením sportovců a také vědomosti pramenící ze studia různých filosofií. Ten vak nepřijal ádost u tehdy nejlepího slovenského střelce ihned, nýbr ponechal si určitý čas na rozmylenou. Po několika měsících, jakmile zjistil, e to Josef Gönci myslí s přesným plněním trenérových představ váně, s převzetím trenérské odpovědnosti a povinností souhlasil. Tehdy Josefovi slíbil, e pokud bude plnit trenérovy pokyny, do půl roku, to znamená na ME 1993
v Brně, se Josef stane mistrem Evropy. To se skutečně splnilo a junior Gönci získal na ME celkem 5 medailí, z toho 3 zlaté. Vzájemná spolupráce trenéra a závodníka do budoucna byla potvrzena.
U tohoto důleitého faktu se zastavme. Vztah závodníka a trenéra bývá velmi často diskutovaným tématem. Dnes téměř převauje názor, e pičkový sportovec musí být samostatný, schopný řeit vechny otázky tréninku a závodů, analyzovat výsledky soutěí. Měl by být schopen sám posoudit techniku střelby, střelecké polohy, vypracovat a pak plnit taktiku v závodě, umět se spolehnout sám na sebe. Trenéra pak potřebuje jenom jako konzultanta svých názorů, případně jako kouče se schopnostmi psychologa v soutěích. Tuto filosofii potvrzuje i současný nejlepí světový střelec v pistolových disciplinách Didonna ve svém interviev po OH v časopise UIT. On sám sbírá náměty pro vylepení tréninku spíe diskusí s kolegy s tím, e si sám odzkouí, jak mu nová věc funguje. Tento celkový trend, je preferuje absolutní samostatnost závodníka, staví trenéra do role pouhého organizátora, případně manaera. Avak na příkladu Josefa Gönciho můeme vysledovat, e se jetě občas objeví vztah trenér - závodník na bázi vzájemné absolutní důvěry, který je pro závodníka přínosem. Trenér je schopen postihnout vývoj, má dlouhodobou představu a zkuenost o tom, jak a co trénovat v jednotlivých obdobích sezóny, měl by vědět, co je důleité pro výsledek závodě. Vidí závodníkovy chyby, dává mu nápady a mylenky, analyzuje situaci. To ve proto, aby závodník neztrácel čas zkouením dávno objeveného, co mnohdy platí ve sportovní přípravě obecně. Úkolem trenéra je zachytit ve pozitivní, co vede k zasaení středu terče, tak, aby bylo moné tento postup vdy zopakovat. Jeho role konzultanta ovem zůstává, musí být schopen vyslechnout a poradit závodníkovi vdy, kdy to potřebuje. Jedním ze vzájemných závazků trenéra Beláka a střelce Gönciho bylo plnění uloeného tréninkového plánu. To např. v době přípravy Josefa k maturitní zkouce znamenalo trénovat i pozdě v noci. Výjimkou nebyly ani půlnoční dvouhodinové tréninky, zaměřené na výdr, po kterých se střelec únavou svalil přímo do postele. Věděl vak, e splnění plánu trenérovi slíbil a věřil, e na tom stoprocentně závisí osud jeho výsledků. Sám ze zkuenosti vím, e vzájemná důvěra obou partnerů vedla a k tomu, e první Josefovy kroky po získání medaile na SP v Hiroimě vedly k telefonu, volal trenérovi domů. Můj osobní názor koresponduje s tím, jak střelec Gönci a trenér Belák jednají. Ze zkuenosti vím, e v období, kdy četí střelci získali tituly mistrů světa, byla nae vzájemná spolupráce s Kůrkou, Bakeem a Soukeníkem také na velmi osobní bázi vzájemné důvěry. Je otázkou, zda současný trend samostatnosti závodníků nevychází také z malé ochoty trenérů do práce se zcela ponořit, přesvědčit střelce, e je pro ně výhodnějí podělit se s trenérem o společnou práci v přípravě, z nedostatku odvahy nést zodpovědnost, proívat ve do hloubky se závodníkem. Mohu potvrdit, e tento postup je povznáející, pokud se výsledky daří, ale také zraňující, jestlie přijde neúspěch.